Fakultní škola PF UJEP     

Školní televize TV Šotek

 

Partnerská škola vydavatelství Fraus

 

Partneři
Kotva

Nepřehlédněte
Informace Tady nic není :-(
Mapa webu
A
A
A

Přípravná třída - domácí vzdělávání

Vloženo: 31.3.2020 | Autor: malikovam | Zobrazeno: 751x
Informace k domácímu procvičování a opakování v době "koronavirových prázdnin"

Milé děti, vážení rodiče,

 

zdravím vás moc a posílám různé náměty a nápady, abychom se rozvíjeli a šikovně využili množství času, které nyní máme k dispozici.

Hodně sil a pevné zdraví!

MM

 

 

Opakovat a procvičovat lze podle měsíčních přehledů učiva, které jste ode mne průběžně dostávali, a dále dle „Desatera pro rodiče dětí předškolního věku“ (obdrželi jste v pololetí). V těchto materiálech jsou uvedeny všechny potřebné dovednosti, které by dítě mělo před nástupem do 1. třídy zvládat.

 

Dále pro inspiraci doporučuji tyto webové stránky:

http://www.predskolaci.cz/                    

https://decko.ceskatelevize.cz/kouzelna-skolka

https://www.vesela-chaloupka.cz/                      

http://www.napadyproanicku.cz/

https://kuliferda.raabe.cz/


Rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky

 

- zapínání a rozepínání knoflíků, zipů, patentek

- zavazování tkaniček

- navlékání korálků, přebírání luštěnin

- hry se stavebnicemi

- stříhání a vytrhávání z papíru (např. z letáků vystříhat či vytrhat tvary kruhu, čtverce, obdélníku, trojúhelníku a z těchto tvarů pak sestavit obrázek a klidně ho i nalepit na papír)

práce s modelínou (hnětení, vytvarování válečku, kuličky, pletení copánku, vymodelování kytičky, postavičky,…)

- kresba lidské postavy, domečku, kytiček, zvířátek, autíček, pohádkových postav, …

- vybarvování

- „psaní“ - máte-li doma nějaký procvičovací sešit, pak jej využít, ale jinak stačí jen na papír např. udělat lomenou čáru „cik-cak“ a dítě jí bude muset několikrát jedním tahem, bez otáčení papíru, obtáhnout a poté se ji pokusit samo několikrát nakreslit, stejným způsobem procvičovat vlnovky, spirály, kruhy, kličky, napodobování velkých tiskacích písmen, číslic

- správný úchop tužky


Jazyk a řeč

 

- povídat si, vyprávět, číst dětem pohádky a příběhy

- vytleskávání a počítání slabik ve slově

- určování první hlásky slova a hledat další slova začínající na tuto hlásku

- spojování hlásek do slov (říkat dítěti krátké slovo po hláskách, můžete spojit s vyhledáváním, např. „Kde je o-k-n-o?“, „Kde je r-u-k-a?“, „Kde je n-o-s?“)

- rozložení slova na hlásky (opak předchozího, řekněte několikrát krátké slovo a dítě by mělo postupně určit první hlásku a ideálně i další)

- opakování básniček a písniček (podle měsíčních přehledů učiva)

- trénování samostatného vyprávění jednoduchých pohádek (O budce, O veliké řepě, Červená Karkulka, Perníková chaloupka, O slepičce a kohoutkovi, Tři prasátka, O dvanácti měsíčkách, Sněhurka a sedm trpaslíků, Otesánek, Hrnečku, vař!, O koblížkovi, O Popelce)

- popis obrázků (např. v knížce)

- logopedie – procvičování dle pokynů vašeho logopeda a dále doporučuji využití pořadu „Logohrátky“ na https://decko.ceskatelevize.cz/logohratky


Matematické představy

 

- počítání předmětů do 6 (lépe do 10 a více)

- opakování geometrických tvarů a jejich vyhledávání kolem sebe

- poznávání číslic a čísel 0-6 (lépe do 10 a více)

- porovnávání (např. udělat z PET víček/knoflíků/lego kostek/pastelek dvě hromádky, nechat spočítat a porovnat, kde je více, kde méně a o kolik, kolik musím odebrat a z jaké hromádky, aby jich bylo stejně apod.)

- třídění předmětů dle vlastností (tvar, barva, velikost, materiál…)

- rozpoznávání pravé a levé strany na sobě, druhé osobě i kolem sebe

- procvičovat pojmy nahoře/dole, vpravo/vlevo, vpředu/vzadu, první/poslední a další pořadí: druhý, třetí…, začátek/konec, vedle, mezi, před/za, hned před/hned za (např. na stůl udělat řadu z 5 různých hraček a ptát se dítěte: Která hračka je první? Která hračka je mezi autíčkem a kostkou? Která hračka je za medvídkem? …)

- logické řady (např. nechce dítě nakreslit na papír 10 koleček jako korálků, první vybarvěte červeně, druhý žlutě, třetí modře a nechte dítě, aby řadu logicky doplnilo – musí se stále opakovat červená-žlutá-modrá)

- hledání rozdílů


Rozumová výchova

 

- barvy

- znát svoje jméno i příjmení a i přesnou adresu bydliště (včetně ulice a čísla domu – to dělalo mnoha dětem problém)

- znát jméno a příjmení rodičů a sourozenců (a můžete přidat i jména a příjmení prarodičů)

- orientace v čase: opakovat roční období, dny v týdnu, měsíce (a zkusit rozdělení měsíců podle ročních období, např. jarní měsíce – březen, duben, květen); pojmy včera, dnes, zítra, předevčírem, pozítří

- opakovat témata, která jsme ve škole už probrali (máte v měsíčních přehledech učiva)

při zdravotních procházkách v přírodě si s dítětem povídat o tom, co kolem sebe vidíte, všímat si změn v přírodě, poznávání jarních květin


Rozvoj hrubé motoriky a fyzické zdatnosti

(něco lze dělat doma, něco venku při zdravotních procházkách)

 

- házení a chytání míče

- kopání do míče

- udržení rovnováhy (stoj na jedné noze, skoky na jedné noze)

- přeskoky překážek

- běh, dřepy, výskoky, skoky přes švihadlo

- hluboké předklony k zemi

- pohyb napodobující zvířátka: skoky ze dřepu do dřepu (žabáci), chůze ve dřepu (housátka), chůze po čtyřech (brouci), plazení (hadi)


Hry na rozvoj paměti, zrakového rozlišování, logického uvažování, orientace v ploše, počítání…

 

- pexeso

- domino

- puzzle

- Člověče, nezlob se

- dětské karetní hry: Černý Petr, Kvarteto

 

 

  • Dávejte na sebe pozor!
  • Vaše paní učitelka Martina